آموزش نکات کلیدی و پایانی در مورد بازی پوکر

اگر مقاله های قبلی که ما برای شما در سایت قرار داده ایم را ملاحظه کرده باشید حتما متوجه شدید که هدف ما در این سایت این است که شما را به بازیکن بهتری در پوکر تبدیل کنیم. امروز در این مقاله ما قصد داریم که آموزش نکات کلیدی و پایانی در مورد بازی پوکر را به شما آموزش دهیم.

در ابتدا نکات کلی در مورد این بازی را برای شما می نویسیم و در ادامه هم نکات تکمیلی که باید به خوبی آنها را در بازی بدانید را به شما آموزش خواهیم داد.

آموزش نکات کلیدی و پایانی در مورد بازی پوکر

خوب قبل از هر چیزی ابتدا نکات ابتدایی و بیسیک در مورد پوکر را مختصر برای شما می نویسیم و در ادامه نکات مهم تر و کلیدی را برای شما باز می کنیم:

دست ها در پوکر

هر دستی در بازی پوکر اسم خاص خودش را دارد و در مقاله ای خیلی مفصل به همرا شکل این نکات را برای شما توضیح داده بودیم که اگر آن مقاله را نخوانده باشید روی این لینک کلیک کنید.

این اصطلاحات کلا اصطلاحاتی است که هر بازیکن حرفه ای و مبتدی پوکر باید آنها را بداند، چرا که این اصطلاحات در بازی ها بسیار کاربرد دارد:

  • رویال فلاش (royal flush)

این ترکیب بالاترین دست در رده‌بندی دست های پوکر است.

پنج کارت از آس تا ۱۰ با یک خال (گشنیز، خشت، دل یا پیک) A ♠K ♠Q ♠J ♠۱۰♠

  • استریت فلاش (straight flush)

پنج کارت پشت سر هم با یک خال (گشنیز، خشت، دل یا پیک) Q ♥ J♥ ۱۰♥۹ ♥۸♥

  • کاره Quad) یا(Four of a kind

چهار عدد از یک ورق K ♣K ♦K ♠K ♠۹♥

  • فول هاس (full house)

سه کارت از یک ورق و دو تا از ورق دیگر (یعنی یک جفت و یک three of a kind  ۸♣ ۸♦ ۸♠ K ♣K♠

  • رنگ یا فلاش (flush)

پنج ورق از یک خال بدون ترتیب پشت سر هم، مثلاً همگی از خال پیک K ♠J ♠۸ ♠۴ ♠۳♠

  • ردیف (straight)

اِسترِیت به معنای مستقیم یا ردیف است، پنج ورق به ترتیب پشت سر هم از خال های مختلف (حتی اگر یک خال با بقیه متفاوت باشد)

* نکته: ورق آس در استریت هم می‌تواند یک و هم به عنوان بالاتر از شاه استفاده شود:

۵♦ ۴♥ ۳♠♦A ♦۲

  • سه جفتی یا تری آو اِ کایند (three of a kind)

سه عدد یکسان از یک ورق: ۷♣ ۷♥ ♠ K ♦۲ ♠۷

  • دو جفت یا تو پِر (two pair)

دو جفت از دو ورق مختلف A ♣A ♦۸ ♥۸ ♠Q♠

  • یک جفت یا پِر (one pair)

دو عدد از یک ورق ۹♦ ♠ A ♣J ♠۴ ♥۹

  • بش (high card):

پنج کارت بدون هیچ گونه دسته‌ بندی A ♦۱۰ ♦۹ ♠۵ ♣۴♣

خوب حالا که این اصطلاحات را با هم مرور کردیم باید قوانین کلی در مورد نحوه درست نشستن پشت میز در بازی پوکر را هم بدایند:

موقعیت های نشستن سر میز پوکر

آموزش نکات کلیدی و پایانی در مورد بازی پوکر

آموزش نکات کلیدی و پایانی در مورد بازی پوکر

موقعیت میز

یک بازیکن پوکر خوب در هنگام بازی در هر دست، به موقعیت ‌های دور میز پوکر به‌ خصوص مواقعی که ما نسبت به دیلر داریم توجه می‌شود.

نشان دیلر نه تنها مشخص کننده این است که کدام بازیکنان در موقعیت بلایندها هستند، بلکه ترتیب حرکت دور شرط بندی بازیکنان را هم تعیین میکند.

در بازی پوکر حرکت در جهت عقربه‌های ساعت و از سمت دیلر انجام می‌شود. به طوری که اولین بازیکن از سمت چپ دیلر، اول از همه شرط  را می بندد و این روند تا وقتی که دوباره نوبت به دیلر برسد ادامه خواهد داشت.

در این بازی بهتر است که همیشه دیلر باشید!

در دورهای شرط بندی دیلر نفر آخری است که باید شرط را ببندد و این بدان معنی است که دیلر می‌تواند بیشترین اطلاعات را درباره قوی بودن دست در بازیکنان دیگر را داشته باشد.

اگر تمام رقبای شما با چک دادن نشان دهند که دست ضعیفی دارند، دیلر می‌تواند با شرط بستن، پات برنده شود و  اگر رقبا با افزایش شرط نشان داد مه قدرتمندی دارد، دیلر می‌تواند فولد کند تا مقدار کمتری را از دست دهد.

استراتژی بازی هم بسته به موقعیت روی میز با تعداد بازیکنان بیشتر عوض میشود. در یک میز ۹ نفره، میز به سه جایگاه مختلف تقسیم میشود که عبارتند از:

  • اولیه
  • میانی
  • آخری

1- جایگاه‌های اولیه

بازیکنانی که در جایگاه بلایند هستند (بیگ بلایند و اسمال بلایند) و همین‌طور دو بازیکنی که در سمت چپ بلایند بزرگ هستند به عنوان جایگاه اولیه به حساب می آیند.

اولین بازیکن سمت چپ، بیگ بلایند با اسم زیر تیغ یا (UTG) شناخته می‌شود و دلیلش هم این است که چون که این بازیکن اولین نفری است که باید قبل از فلاپ بازی کند و بازیکن سمت چپ او هم در جایگاه اول قرار دارد که نامش در اصطلاح UTG+1  است.

بازیکنانی که در جایگاه اول هستند، باید دست خیلی خوبی داشته باشند تا وارد صندوق شوند و در واقع آنها مجبور هستند که قبل از اینکه از دست بازیکنان دیگر اطلاعی داشته باشند بازی کنند.

2- جایگاه‌های میانی

جایگاه‌های میانی یا MP، به موقعیت بازیکنایی گفته می‌شود که بین UTG+1 و اولین نفر سمت راست دیلر قرار گرفته باشند.

بازیکنایی که در جایگاه میانی هستند، از بازیکنان جایگاه اول ریسک کمتری در بازی دارند و دلیلش هم این است که  چون بازیکنان کمتری بعد از انها عمل می‌کنند ولی با این حال اگر از این جایگاه وارد پات شوید،ریسک کردید چرا که بازیکنان جایگاه‌های آخری، نسبت به شما موقعیت بهتری خواهند داشت.

3- جایگاه‌های آخر

جایگاه آخر به اصطلاح قوی ‌ترین و بهترین موقعیت ممکن در بازی هستند. جایگاه اول سمت راست دیلر با عنوان کات‌آف شناخته می‌شوند و در این حالت به دیلر اصطلاحا «روی دکمه» گفته میشود. این‌ دو بازیکن بهترین جایگاه‌های موجود دور میز پوکر هستند و دلیلش هم این است که شما می توانید بفهمید دست بازیکنان دیگر قوی یا ضعیف است و یا اینکه می توانید بیشترین اطلاعات را در هر دور شرط بندی جمع‌آوری کنید.

اهمیت موقعیت نشستن در میز پوکر

همان طور که تا اینجا متوجه شدید، موقعیت نشستن دور میز پوکر از اهمیت خیلی بالایی برخوردار است، چرا که اگر شما جزو نفرات آخری باشید که بازی می‌کنید، اطلاعات خیلی مهمی را از بازی به دست خواهید آورد.

اگر چند نفر قبل از شما بازی کرده باشند، بر اساس اینکه هر بازیکن چقدر شرط بسته یا شرط را افزایش داده، می‌تونیدا برسی کنید که برای بالا بردن شرط چقدر دستنان باید قوی باشد و یا برعکس اگر بازیکنان قبل از شما فولد کرده باشند می‌توانید با هر کارتی که در دست دارید، شرط را افزایش دهید

بهتر است که وقتی در آخرین جایگاه هستید دست‌های بیشتری را بازی کنید و وقتی در جایگاه اول هستید با فولد کردن دست‌های ضعیف میزان ریسک در بازی را کاهش دهید.

طیف دست ها

وقتی که استراتژی بازی  پوکر شما به سطح بالایی رسید دیگر زمان ان رسیده که شما شروع به تفکر بر اساس طیف دست های پوکر باشید.

شاید در ابتدا فقط سعی کنید که تشخیص دهید که آیا دست خودتان خوب است و یا  اینکه آیا موقعیت مناسبی برای بلوف زدن در بازی دارید یا نه.

در مرحله بعدی شما باید به دنبال این باشید که حریف شما چه کارتی در دست دارد و نهایتا باید به این نکته برسیم که طیف دست ها به چه صورت است!

اهمیت طیف دست ها در بازی

به نظر شما چرا این نکته اتقدر مهم است و انقدر در مورد یادگیری این اصل توصیه شده؟

از انجایی که در بازی پوکر ما در مورد دست های حریف اطلاعاتی نداریم نمی توانیم که به طور قطع در مورد کارت‌های حریف اطمینان داشته باشیم.

یکی از  بهترین کارهایی که در این مورد باید انجام دهیم این است که احتمال داشتن انواع مختلف دست‌ها توسط حریف را پیدا کنیم.

برای مثال وقتی یک بازیکن شروع به گذاشتن ژتون‌های بسیار زیاد در پات می‌کند، معمولاً می توناد دو دلیل داشته باشد:

  • واقعا یک دست ستون (monster hand) دارد
  • سعی می‌کند که به حریف ها بفهماند که دست خوبی دارد در صورتی که اصلا به این گونه نیست.

کاری که ما باید انجام دهیم این که واقعا سعی کنیم که هدف او را از این کار بدانیم. برای مثال فرض می‌کنیم که او در حال بلوف زدن است و ما می خواهیم که بلوف‌هایش را فولد ‌کنیم. او هم با دست‌ های ستونش کال می‌کند و ما قطعا بازی را از دست خواهیم داد.

شاید این حدسی که ما می زینم برعکس باشد یعنی که او دست ستون دارد و ما فولد می‌کنیم و حالا مواقعی که او در حال بلوف زدن بود، پس قطعا پولی را از ما برده!

حالا اگر ذهنمان را کمی بازتر کنیم می توانیم این گونه تفسیر کنیم که هرکدام از این دست‌ها را داشته باشد!

ما چندین دست ممکن را متصور می‌شویم و بر اساس طیف دست‌ها به  این مسئله فکر می‌کنیم پس حالا چه کار باید بکنیم؟ تنها کاری که اینجا از دست ما بر میاید فقط کال کردن است!

با این کار ما بلوف ‌هایش را درطیف دست‌هاش نگه می‌داریم و آسیب ناشی از دست‌های ستونش را به حداقل خواهیم رساند!

مشخصه‌های طیف دستها

برای افزایش قابلیت تان برای تفکر بر اساس طیف دست‌ها، ممکن است که تناوب ‌های تکرار که در ادامه برای شما لیست کردیم را بدانید که به شما برای موفقیت کمک خواهد کرد:

دست‌های غیر هم‌خال = ۱۲ ترکیب برای مثال AKo))

دست‌های هم‌خال = ۴ ترکیب برای مثال AKs))

پاکت جفت = ۶ ترکیب (برای مثال ۵۵)

این امر به این دلیل اهمیت دارد که همه دست‌ها تناوب یکسانی ندارند و بنابراین نباید به انها هنگام تصور ذهنی از طیف دست‌ها به یک اندازه وزن داده شود.

به طور مثال فرض می‌کنیم حریف شما قبل از فلاپ شرط چهارم خود را بسته و شما فکر می کنید که طیف دست‌ های او شامل موارد زیر شود:

: AA، KK، QQ، AKs، و AKo.

ترکیب‌های این دست‌ها پیش از اینکه فلاپ را ببینیم است.

۱۸=۶×۳ ترکیب از جفت‌ها و ۱۶=۴+۱۲ ترکیب از غیر جفت‌ها می‌شود.

حال فرض کنید فلاپ به این صورت رو می‌شود: Qh 8d 2c

حالا طیف دست‌های او چگونه به نظر خواهد رسید: چند درصد طیف دست‌های جفت بالا یا بهتر است؟

رو شدن یک بی‌بی در فلاپ به این معنی است که فقط ۳ بی‌بی دیگر در دسته ورق‌ها باقی مانده و او فقط سه ترکیب از set می‌تواند داشته باشد.

بنابراین تعداد ترکیبات جفت بالا و بهتر از او برابر میشود با

AA)6(AA) + 6(KK) + 3(QQ) = 15)

برای دست‌های غیر جفت که هنوز تموم AK ها را که تعدادشان ۱۶ است را دارد و بنابراین میزان دست‌های او که جفت بالا و یا بهتر از او است برابر می شود با  ۴۸%=۱۵/(۱۵+۱۶)

اگر حریف از خودش ضعف نشان داد احتمالا قادر به بردن این پات هستید!

بهترین راه تمرین و بهتر کردن مهارت‌ها شما در بازی کار کردن با ابزارهای نرم افزاری است. بسیاری از انها در حال حاظر در سایت های مختلف  موجود است و این قابلیت را دارد که با وارد کردن طیف دست‌ها و تبدیلش به نتایج خوبی از بازی برسید.

روش دیگر نشان کردن دست‌ها و صحبت در مورد انها با افراد با تجربه است که اهمیت بالایی دارد و می توان از این نرم افزارها در بررسی‌های گروهی استفاده کرد.

همیشه برای خود  هدفی تعیین کنید که هر روز چند دست را به این روش بررسی کنید. هرچه این مثال ها بیشتر جلوی چشم شما باشد راحت تر می‌توانید در عمل طیف دست ‌ها را متصور شوید که  پیشرفت در این امر مثل  یادگیری یک زبان جدید خواهد بود.

شهرپوکر

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *