ناگفته های بازی پوکر

ناگفته های بازی پوکر

ما در مقاله های قبلی خیلی مفصل در مورد بازی پوکر و ورژن های مختلف این بازی برای شما نوشته بودیم، امروز قصد داریم که یک سری مواردی که شاید کمتر تا به امروز به آن پرداخته ایم و یا ناگفته های بازی پوکر را برای شما بنویسیم.

ناگفته های بازی پوکر

اگر شما هم دوست دارید که بیشتر در مورد بازی جذاب پوکر بیشتر بدانید و یاد بگیرید در ادامه با ما همراه باشید تا ناگفته های بازی پوکر را بیشتر بدانید و بشناسید.

دست ها در پوکر

هر درستی در بازی پوکر یک سری قوانین و اصطلاحات خاص خودش را دارد، در ادامه یک سری اصطلاحات کلی در مورد بازی پوکر را به شما آموزش می دهیم که امیدوارم که آنها را به خوبی به خاطر بسپارید و در بازی هایی که انجام می دهید از آنها استفاده کنید.

این اصطلاحات در بازی هایی که انجام می دهید بسیار مهم است و در دست ها خیلی از آن استفاده میشود.

  • رویال فلاش (royal flush)

این ترکیب بالاترین دست در رده‌بندی های دست های پوکر است.

پنج کارت از آس تا ۱۰ با یک خال (گشنیز، خشت، دل یا پیک) A ♠K ♠Q ♠J ♠۱۰♠

  • استریت فلاش (straight flush)

پنج کارت پشت سر هم با یک خال (گشنیز، خشت، دل یا پیک) Q ♥ J♥ ۱۰♥۹ ♥۸♥

  • کاره Quad) یا(Four of a kind

چهار عدد از یک ورق K ♣K ♦K ♠K ♠۹♥

  • فول هاس (full house)

سه تا از یک ورق و دو تا از ورق های دیگر (یعنی یک جفت و یک three of a kind  ۸♣ ۸♦ ۸♠ K ♣K♠

  • رنگ یا فلاش (flush)

پنج ورق از یک خال بدون ترتیب پشت سر هم، مثلاً همگی از خال پیک K ♠J ♠۸ ♠۴ ♠۳♠

  • ردیف (straight)

اِسترِیت به معنای مستقیم یا ردیف است، پنج ورق به ترتیب پشت سر هم از خال های مختلف (حتی اگر یک خال با بقیه متفاوت باشد)

*نکته: ورق آس در استریت هم می‌تواند یک و هم به عنوان بالاتر از شاه استفاده شود . ۵♦ ۴♥ ۳♠♦A ♦۲

  • سه جفتیا تری آو اِ کایند (three of a kind)

سه عدد یکسان از یک ورق: ۷♣ ۷♥ ♠ K ♦۲ ♠۷

  • دو جفت یا تو پِر (two pair)

دو جفت از دو ورق مختلف A ♣A ♦۸ ♥۸ ♠Q♠

  • یک جفت یا پِر (one pair)

دو عدد از یک ورق ۹♦ ♠ A ♣J ♠۴ ♥۹

  • بش (high card):

پنج کارت بدون هیچگونه دسته‌بندی A ♦۱۰ ♦۹ ♠۵ ♣۴♣

موقعیت های نشستن سر میز پوکر

موقعیت میز

یک بازیکن پوکر خوب موقع بازی در هر دست به موقعیت ‌های دور میز پوکر به‌ خصوص موقعیتی که ما نسبت به دیلر داریم توجه می‌شود. نشان دیلر نه تنها مشخص می‌کند که کدام بازیکنان در موقعیت بلایندها هستند، بلکه ترتیب حرکت دور شرط بندی بازیکنان را هم تعیین میکند.

در بازی پوکر حرکت در جهت عقربه‌های ساعت و از سمت دیلر انجام می‌شود، به طوری که اولین بازیکن از سمت چپ دیلر، اول از همه شرط می‌بندد و این روند تا وقتی که دوباره نوبت به دیلر برسد ادامه خواهد داشت.

در بازی پوکر بهتر است که همیشه دیلر باشید! در دورهای شرط بندی دیلر نفر آخری است که باید شرط ببندد و این یعنی دیلر می‌تواند بیشترین اطلاعات را درباره قوی بودن دست بازیکنان دیگر جمع‌آوری کند.

اگر تمام رقبا با چک دادن نشان بدهند که دستشان ضعیف است، دیلر می‌تواند با شرط بستن، پات  برنده  شود. اگر رقبا با افزایش شرط نشان دهند که دست قدرتمندی دارند، دیلر می‌تواند فولد کند تا مقدار کمتری ببازد.

استراتژی بازی بسته به موقعیت روی میز با تعداد بازیکنان بیشتر عوض می‌شود. در یک  میز ۹ نفره، میز به سه جایگاه تقسیم می‌شود: اولیه، میانی و آخری.

جایگاه‌های اولیه

بازیکنانی که در جایگاه بلایند هستند (بیگ بلایند و اسمال بلایند) و همین‌طور دو بازیکنی که در سمت چپ بلایند بزرگ هستند، جایگاه اولیه محسوب می‌شوند.

اولین بازیکن سمت چپ، بیگ بلایند با نام  زیر تیغ یا (UTG) شناخته می‌شود، چرا که این بازیکن اولین نفری است که باید قبل از فلاپ بازی کند.  بازیکن سمت چپ هم در جایگاه اول قرار دارد که UTG+1 نامیده می‌شود.

بازیکنانی که در جایگاه اول هستند باید دست خیلی خوبی داشته باشند تا وارد صندوق شوند و انها مجبور هستند قبل از اینکه از دست بازیکنان دیگر اطلاعی داشته باشند بازی کنند.

جایگاه‌های میانی

جایگاه‌های میانی یا  MP، به موقعیت بازیکنایی گفته می‌شود که بین UTG+1 و اولین نفر سمت راست دیلر قرار گرفتند. بازیکنایی که در جایگاه میانی هستند، از بازیکنان جایگاه اول ریسک کمتری در بازی دارند، چون بازیکنان کمتری بعد از انها عمل می‌کنند.

با این حال اگر از این جایگاه وارد پات شوید،  ریسک کردید چرا که بازیکنان جایگاه‌های آخری، نسبت به شما موقعیت بهتری خواهند داشت.

جایگاه‌های آخر

جایگاه آخر قوی‌ترین و بهترین موقعیت ممکن در بازی است. جایگاه اول سمت راست دیلر با عنوان کات‌آف شناخته می‌شود و در این حالت به دیلر اصطلاحا «روی دکمه» گفته میشود. این‌ دو بهترین جایگاه‌های موجود دور میز پوکر هستند چون می‌توانید بفهمید دست بازیکنان دیگر قوی یا ضعیف است و بیشترین اطلاعات را در هر دور شرط بندی جمع‌آوری کنید.

جمع‌بندی کارت ها

موقعیت‌ها دور میز پوکر بسیار مهم هستند چون اگر شما جزو نفرات آخری باشید که بازی می‌کنید، اطلاعات خیلی مهمی رو به دست میاورید. اگر چند نفر قبل از شما بازی کرده باشند، بر اساس اینکه هر بازیکن چقدر شرط بسته یا شرط را افزایش داده، می‌توانید بفهمید برای بالا بردن شرط چقدر دست شما باید قوی باشد و یا برعکس اگر بازیکنان قبل از شما فولد کرده باشند می‌توانید با هر کارتی که در دست دارید، شرط را افزایش دهید.

بهتر است که وقتی در آخرین جایگاه هستید دست‌های بیشتری را بازی کنید و وقتی در جایگاه اول هستید با فولد کردن دست ‌های ضعیف میزان ریسک را کاهش دهید.

طیف دست ها

وقتی که استراتژی بازی  پوکر شما به سطح بالایی می‌رسد که شروع به تفکر بر اساس طیف دستهای پوکر می‌کنید، در ابتدا احتمالاً فقط سعی می‌کنید تشخیص دهید که دستاان خوب است یا  اینکه آیا موقعیت مناسبی برای بلوف وجود دارد یا نه، بعد به این فکر می‌کنید که حریف شما چه کارتی در دستش دارد و  نهایتا می رسیم به همین موضوع مورد بحث یعنی طیف دست ها !

چرا از طیف دست‌ها استفاده می‌کنیم؟

چرا قضیه این قدر مهمه است ؟ ما با اطلاعات ناقصی رو‌به‌رو هستیم و از ان  جایی که نمی‌توانیم دو کارت حریف را ببینیم، نمی‌توانیم به طور قطع از کارت‌هایی که حریف در دست دارد، اطمینان داشته باشیم. بهترین کاری که می‌توانیم انجام دهیم این است که احتمال داشتن انواع مختلف دست‌ها توسط حریف را پیدا کنیم.

برای مثال وقتی یک بازیکن شروع به گذاشتن ژتون‌های بسیار زیاد در پات می‌کند، معمولاً به یکی از این دو دلیل میتواند باشد:

۱) واقعا یک دست ستون (monster hand) دارد

۲) سعی می‌کند به ما وانمود کند که چنین دستی دارد. اجازه بدهید انتخاب‌های خودمان را بررسی کنیم.

می‌توانیم سعی کنیم دست حریف را در واقعیت حدس بزنیم. برای مثال فرض می‌کنیم که او بلوف می‌زند و  ما بلوف‌هایش را فولد می‌کنیم و حریف هم با دست‌های ستونش کال می‌کند و ما می‌بازیم.

شاید حدسمان برعکس باشد: او دست ستون دارد. پس ما فولد می‌کنیم و حالا مواقعی که او بلوف زده، مبلغی پول از ما برده .

حالا اگر ذهنمان را بازتر کنیم میتوانیم بگویم: حریف ما می‌تواند هر کدام از این دست‌ها را داشته باشد! ما چندین دست ممکن را متصور می‌شویم و بر اساس طیف دست‌ها به مسئله فکر می‌کنیم و حالا چه کار باید بکنیم؟

فقط کال! با این کار بلوف‌هاش را در طیف دست‌هاش نگه می‌داریم و آسیب ناشی از دست‌های ستونش را به حداقل می‌رسانیم!

مشخصه ‌های طیف دستها

برای افزایش قابلیت‌ برای تفکر بر اساس طیف دست‌ها، ممکن است تناوب‌های تکرار که در ادامه برای شما لیست کردیم مفید واقع شود:

  • دست‌های غیر هم‌خال = ۱۲ ترکیب برای مثال AKo))
  • دست‌های هم‌خال = ۴ ترکیب برای مثال AKs))
  • پاکت جفت = ۶ ترکیب (برای مثال ۵۵)

این امر به این دلیل اهمیت دارد که همه دست‌ها تناوب یکسانی ندارند و بنابراین نباید به انها هنگام تصور ذهنی از طیف دست‌ها به یک اندازه وزن داده شود.

مثالی از استفاده از طیف دست‌ها

برای مثال فرض می‌کنیم حریف ‌شما پیش از فلاپ شرط۴ام را بسته و شما فکر می کنید که طیف دست‌ های او شامل موارد زیر میشود:

: AA، KK، QQ، AKs، و AKo

ترکیب‌های این دست‌ها پیش از اینکه فلاپ را ببینیم:

۱۸=۶×۳ ترکیب از جفت‌ها و ۱۶=۴+۱۲ ترکیب از غیر جفت‌ها می‌شود.

حال فرض کنید فلاپ به این صورت رو می‌شود:  Qh 8d 2c

حالا طیف دست‌های او چطور به نظر می‌رسد؟ چند درصد طیف دست‌های او جفت بالا یا بهتر است؟

رو شدن یک بی‌بی در فلاپ به این معنی است که فقط ۳ بی‌بی دیگر در دسته ورق‌ها باقی مانده و او فقط سه ترکیب از set می‌تواند داشته باشد.

بنابراین تعداد ترکیبات جفت بالا و بهتر از او برابر میشود با :

AA)6(AA) + 6(KK) + 3(QQ) = 15)

برای دست‌های غیر جفت که هنوز تموم AK ها را که تعدادشان ۱۶ است را دارد و بنابراین میزان دست‌های او که جفت بالا و یا بهتر از او هست برابر میشود با  ۴۸%=۱۵/(۱۵+۱۶)

اگر حریف از خودش ضعف نشان داد احتمالا قادر به بردن این پات هستید!

بهترین راه تمرین و بهتر کردن مهارت‌هایتان کار کردن با ابزارهای نرم افزاری است. بسیاری از انها الان موجود هستن که قابلیت وارد کردن طیف دست‌ها و تبدیل ان به درصد کلی را دارد.

همچنین نشان کردن دست‌ها و صحبت در مورد انها با افراد با تجربه اهمیت بالایی دارد و میشود از این نرم افزارها در بررسی‌های گروهی استفاده کرد.

برای خودتان هدفی تعیین کنید که هر روز چند دست را به این روش بررسی کنید. هرچه این مثال ها بیشتر جلوی چشم شما باشه راحت تر می‌توانید در عمل طیف دست ‌ها را متصور شوید.

پیشرفت در این امر مثل  یادگیری یک زبان جدید است!

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *